استبلایزر قلع

استبلایزرهای بر پایه قلع

کامپاند PVC  مقاومت حرارتی پایینی دارد برای بهبود مقاومت حرارتی پی وی سی از پایدار کننده های حرارتی استفاده می شود که می توانند از سوختگی پی وی سی در اثر حرارت در حین فرایند جلوگیری کنند. یکی از بهترین پایدار کننده های حرارتی پی وی سی استبلایزرهای بر پایه ی قلع می باشند .

قلع ها شامل دو دسته از ترکیبات هستند:

  • مرکاپتاید و کربوکسیلات _ کاربرد استبلایزر های بر پایه قلع از نوع مرکاپتاید برای بسته بندی دارویی با روکش پی وی سی سخت مناسب است و شامل :
  • MTM متیل تین مرکاپتاید
  • BTM بوتیل تین مرکاپتاید
  • OTM اکتیل تین مرکاپتاید 

و استبلایزر های بر پایه قلع از نوع کربوکسیلات که شامل :

  • MT متیل تین کربوکسیلات
  • BTC  بوتیل تین کربوکسیلات
  • OTC اکتیل تین کربوکسیلات

پایدار کننده های حرارتی بر پایه ی قلع علاوه بر پایداری حرارتی بالا رنگ اولیه عالی می دهد. از طرفی بدلیل پیوند مستقیم قلع با گروه های متیل شفافیت بالایی را در تولید قطعات PVC ایجاد می کند .

مزایا و معایب استابلایزر قلع :

“استبلایزر بر پایه قلع” کارایی بسیار بالایی دارند. مناسب برای انواع فرایندهای  PVC  پلاستی سایز شده و سخت و همچنین سیستم تزریقی و اکستروژن و غیره هستند. از معایب این استبلایزرهای بر پایه قلع بو ناشی از وجود گوگرد در مرکاپتاید که در PVC نرم بدلیل مهاجرت پلاستی سایزر آن این بو بیشتر است. همچنین قیمت بسیار زیاد فلز قلع موجود در این نوع پایدار کننده ها است.

راهکار:

یکی از راهکار های موجود برای کاهش هزینه پایدار کننده قلع، این استبلایزر را با موادی ترکیب می کنیم که سازگاری داشته باشد. بعنوان مثال قلع و سرب سازگاری ندارند و باعث سیاهی مواد میشوند. پس باید از نوعی پایدار کننده حرارتی استفاده شود که برهم کنش نامطلوبی با پایدار کننده حرارتی قلع نداشته باشد.

یکی از این نوع پایدار کننده ها “استبلایزر کلسیم زینک” می باشد که نه تنها برهم کنش نامطلوبی با پایدار کننده قلع ندارد بلکه با آن اثر هم افزایی نیز دارد. که از نوع صابون های فلزی به شکل خمیر است. برای گرید پزشکی و بهداشتی  (شفاف ) کاربرد دارد. کلسیم زینک خمیری یک ماده غیر سمی است که پایداری حرارتی طولانی مدت و رنگ اولیه و شفافیت خوبی را ارائه می دهد. این استبلایزر می تواند به عنوان گزینه هم افزایی برای مرکاپتایدهای قلع در بسته بندی مواد غذایی شفاف و در فیلم های PVC مناسب استفاده شود. تاثیر این استبلایزر با افزودن روغن سویای اپوکسی بیشتر می شود .

برای کاهش هزینه تولیدی کامپاند پی وی سی از موادی استفاده میکنیم که علاوه بر ویژگی های مد نظر قیمت پایینی داشته باشد. استبلایزر قلع قیمت بالایی دارد. برای کاهش هزینه می توان از دوز مصرف آن کم کرده و آن را با استبلایزری مانند کلسیم زینک ترکیب کنیم. زیرا کلسیم زینک نسبت به قلع قیمت پایین تری دارد. اما مشکل استبلایزر قلع تنها قیمت بالای آن نیست بلکه در استبلایزر مرکاپتاید قلع همانطور که گفته شد بدلیل وجود گوگرد در ساختار خود بو نامطبوع می دهد. برای رفع این مشکل میتوان به قلع پایدار کننده کلسیم زینک افزود .

فرمولاسیون پیشنهادی :

برای فرمولاسیون PVC نسبت افزودن استبلایزرهای بر پایه قلع و کلسیم زینک خمیری (   Payastab CZ 2370P ,  Payastab CZ 20) متغیر است. یعنی هر چه مقدار Shore A  مواد کمتر باشد استبلایزر بر پایه قلع کمتر و استبلایزر کلسیم زینک خمیری بیشتری افزوده می شود. و برعکس هرچه Shore A  بیشتر باشد مقدار استبلایزر قلع بیشتری به نسبت کلسیم زینک خمیری باید در کامپاندینگ وجود داشته باشد.

برای مثال برای Shore A  بالای 90 باید استبلایزر قلع بیشتری افزود و می توان کلسیم زینک خمیری را بعنوان روان کننده و تقویت کننده استبلایزر در کامپاند استفاده کرد.یا برای Shore A حدود 60_70 که از پر کاربرد ترین گرانول ها است استبلایزر قلع حدود 100_150  گرم  و کلیسیم زینک خمیری بین1تا 1/200 کیلو گرم به ازای 100 کیلو گرم پودر PVC لازم است. پس مقدار استبلایزر قلع بستگی به میزان نرم کننده موجود در ترکیب PVC دارد. هر چه مقدار نرم کننده بیشتر باشد استبلایزر قلع کمتری نیاز است .